Behöver alla företag en blogg?

För några månader sedan så var jag på en nätverksträff i Västerås och det handlade om bloggande. Arrangören hade bjudit in en förredetta kvinnlig bloggare som jag tyvärr glömt bort namnet på men hon var den första som kunde leva på sin blogg. Antalet besökare var dock inte i närheten av dagens bloggare som kenza, blondinbella och kissie men hon var nr 1 då iaf. Hon var väldigt duktig och berättade mycket intressanta saker om hur hon gjorde för att bli bloggdrottning.


Behöver alla företag bloggar?


De som var på nätverksträffen var inte några aspirerande bloggkungar utan personer som höll på att starta eget företag eller som redan hade företag. Visst kan företagare blogga men inte alla och om man bloggar så måste det ju vara intressant för någon annan att läsa, man kan ju inte bara skriva om företagets egna erbjudanden hela tiden. Har för mig att ingen på träffen hade nytta eller ville börja blogga, iaf inte ofta vilket man bör göra om man vill få besökare och kanske t.o.m kunder. Att ha en gammal ouppdaterad blogg är inte skoj för någon så huvudregeln bör vara att inte skaffa en blogg.

Det finns ett mellanting


Nu är det så att Google och andra sökmotorer gillar att webbplatser har många sidor så webbplatser med en blogg kan ha en fördel mot en som inte har det. Men om man inte tänkt uppdatera ofta men vill kanske skriva någon gång om vad som sker i företaget och kanske slinka in ett och annat erbjudande så finns det allternativ. Om du har WordPress som hemsida så använder du bloggfunktionen, inlägg, till att skriva om nyheter, erbjudande eller sådant ni känner för men istället för att den hetter "blogg" så heter kategorierna "Nyheter" erbjudande" osv. Dvs istället för att dina besökare går in på en sida som heter blogg (www.dindomän.se/blogg) så besöker de nyheter (www.dindomän.se/nyheter) eller erbjudanden osv. Så ni slipper ansvaret att ha en blogg men kan dra fördel av högre placering i sökmotorerna.

Varför de största bara vinner och vinner

Den som följer premier league vet kanske att Manchester United vann senast mot Blackpool och att de vände ett tvåmåls underläge. De som inte gillar United kommer säga att det beror på tur men fotbollskunniga personer som Erik Niva har sett det förut och skriver i ett inlägg:

"Den skoningslösa effektiviteten i tjugominutersvändningen hade fått mig att gapa ifall det inte vore för att jag sett den så många gånger tidigare. Tottenham är ju bara ett av lagen som åkt på den genom åren, både på Old Trafford och White Hart Lane."

Manchester United vinner för att allt de vill är att vinna, oavgjort duger inte, och de är vana att vinna och de är vana att vara illa ute och vända matcherna. De har en otrolig rutin i laget, faktiskt i hela organisationen, och det är därför de fortsätter att vinna och växa. De har helt enkelt ett vinnande koncept som de följer till punkt och pricka och de försöker inte att göra stora ändringar om det går dåligt utan de kör på för de vet att de kommer att fungera. Lag som Liverpool har inte längre den här rutinen och det är därför de halkat efter.

Nu är jag ett United fan och hyllar såklart mitt lag när jag kan men Blackpool är värda all beröm de kan få för de var riktigt bra och de förtjänar att spela i den bästa ligan.

Så här ser rutin ut i bilder



Nej man firar inte mål när man ligger under



Hernandez: Jag vill fira målet
Giggs: Nej vi firar bara om vi leder



När vi leder då firar vi.

Erbjudandefaktura från Cederroth Kreatören i Uppsala

Lite då och då trillar det ner fakturor från företag som jag aldrig hört talas om med beställningar på produkter jag knappt hört talas om heller. Om man läser närmare så framkommer det att det inte är en faktura utan ett erbjudande och just denna faktura/erbjudande är en ren bluffaktura.

Du har säkert hört talas om ett ordspråk som "om den ser ut som en hund och låter som en hund då är det troligen en hund". Det är just detta företaget som skickat "erbjudandet" vill att du ska tro och betala fakturan. Det enda som avslöjar att det inte är en aktura är en liten rad som säger "OBS! detta är endast ett erbjudande och ingen betalningsplikt föreligger". Deras e-post [email protected] avslöjar också att det kanske inte är ett helt seriöst företag för de flesta seriösa företagen har ex inof@derasdomän.se som e-post.

Aktivt Blufföretag


Googlade på "Cederroth Kreatören i Uppsala" för att se om företaget finns och om ägaren behöver en lektion i hur man tar fram bra erbjudanden och som definitivt inte skadar företaget. Nu hade jag inte så tur utan det visade sig att det var ett bluffföretag som tydligen varit väldigt aktivt. Du kan läsa mer på http://svenskforetagsforening.se/2011/01/kreatoren-i-uppsala-ab-erbjudandefaktura/

Anledningen till att dessa blufföretag finns är för att vi är så naiva och tror att bara för att det ser ut som en faktura så måste det vara en faktura och även om jag inte vet vad det är så måste jag betala den. Det tar inte ens en minut att googla på företagsnamnet och om det är ett blufföretag så kommer du snabbt se det. Så kolla upp innan du betalar fakturan.




Kvinnor kan inte döma fotboll

SiaAndy Grey och Richard Keys från Sky Sports kommenterade hånfullt att kvinnor inte kan offsideregeln när de trodde mikrofonen var av. Anledning till de hånfulla kommentarerna var för att en kvinna skulle vara linjedommare. Hör och häpna en kvinnam hur är det möjligt?? Kommentatorerna tycker tydligen att kvinnor hör bästa hemma i köket eller passa barnen så männen kan ta hand om försörjningen.

Tycker det är väldigt dåligt av kommentatorerna och inte alls professionellt som man borde förvänta sig av välbetalda fotbollsexperter. Nu är det tyvärr inte bara dessa två herrar som anser att kvinnor inte har något att göra inom fotbollen utan det är många höjdare som tycker så. Synd!

Sian Massey som dömde matchen gjorde en väldigt bra insats, och det säger jag inte bara för att hon är kvinna utan för att många linjedomare många felaktiga beslut. Hon har fått många lovord på sin facebook sida och jag hoppas stödet växer efter detta.

Sian Masseys på facebook

Aftonbladet

Wenger har världens bästa arbetsgivare

Arsene Wenger är en en av världens bästa managers på att hitta och ta fram supertalanger och de har fler talanger än Barcelona, lätt. Wenger är även en surgubbe i media för domarna är ALLTID emot Arsenal och alla andra lag som ligger före dem har tur, inte skicklighet utan tur.

När Arsenal gick obesegrade genom ligan så hade de såklart tur för det har alla lag som vinner ligan men det är ALDRIG bara tur, det är skicklighet också. Det går inte att vinna på tur i varenda match under en säsong utan det bästa laget inklusive den bästa managern vinner alltid. Men det är såklart lättare att säga att en av de största konkurrenterna har tur istället för att berömma dem och säga att de har det bästa laget. Det skulle nog stå på först sidan i alla Engelska tidningar om Arsene Wenger berömde någon annan än arsenal eller sa något positivt om någon som inte har med Arsenal att göra.

Mitt favorit lag är Manchester United men jag vill hellre vara manager i Arsenal för där har du inte något krav på att vinna utan det räcker att spela vacker fotboll. Att spela vackert är absolut inte lätt men tänk vilken skön känsla att slippa pressen att vinna.

Ge så skall du få

När jag var och handlade mat idag så kom en äldre utländsk kvinna fram till mig vid bilen och gav mig två tulpaner. Min första tanke var "å vad snällt att ge mig blommor" min andra tanke var "varför ger hon mig blommor för". Innan jag hade kommit på varför hon var så givmild så hade hon lämnat fram en lapp där det stod att hennes son hade dött och att hon behövde pengar. Om hennes 6-åriga son hade dött vet jag inte men jag hade iaf inga lösa pengar så hon fick tillbaka blommorna.

Efter det så kom jag att tänka på att Hare Krishna använt en liknande strategi och de gav vanligtvis bort en bok om Hare Krishna eller det mest kostnadseffektiva gåvan vilket var en blomma. Hare Krishna medlemmar tryckte blommorna i händerna eller fäste i jackan på förbigående personer som såklart inte var beredda på det. När personen/offret talade om att de inte ville ha den så talade Krishna medlemmen om att det var en "gåva" och vägrade att ta tillbaka den. Det som skedde näst var att Krishna medlemmen bad om en gåva till deras församling och just denna metod var oerhört framgångsrik för de fick ofta ”gåvor” tillbaka. Ännu en smart sak som de gjorde var att de snabbt upptäckte att personerna som fått gåvor kastade dem i första bästa papperskorg så en annan medlem stod i närheten och plockade upp gåvorna så de kunde återanvändas. Det är kostnadseffektivt!

 

Flera undersökningar visar att konsumenter är mer villiga att köpa något som de först inte ville ha efter att de accepterat en gåva. Flera spelbolag använder just denna affärsmodell då de erbjuder gratisspel och även om spelarna inte kastar bort gåvorna som för Hare Krishna så spelar de bort pengar så i slutändan så får spelbolagen tillbaka gåvorna.

 

På vilka andra sätt går det att använda detta säljknep?


Skulle du döda ditt barn om det var tyst?

Om ditt nyfödda barn inte var som alla andra barn skulle du då strunta i barnet och dumpa den? Om barnet var helt tyst när den föddes, skulle du då döda barnet?

Ovanstående agerande är hemska beteenden för de flesta och lyckligtvis så beter vi oss mer civiliserat än så. I djurriket är det inte lika självklart och kalkoner överger sina ungar eller dödar dem om de inte är som alla andra kalkoner. Vad har jag med en kalkon att göra kanske du undrar över och det kommer vi till strax.

Kalkoner är inte de vackraste fåglarna och de ser faktiskt lite läskiga ut men de är goda att äta och speciellt amerikanare gillar dem. Kalkoner är även väldigt kärleksfulla mödrar och de hjälper och skyddar sina barn under hela uppväxten. Men kalkonungen får inte vara stum för då får den ingen hjälp alls eller så dödas den av modern. Om ungen låter ”cheep cheep” så är allt frid och fröjd, om inte så är det bye bye. Hur kalkonen ser ut eller luktar spelar faktiskt mindre roll utan det avgörande är ljudet. I en undersökning så accepterade och vårdade en kalkon en mekanisk iller, som är deras dödfiende, som lät som en bebis kalkon men så fort de stängde av ljudet så attackerade kalkonen illern.

Hur påverkar detta mig?

Vi människor fungerar på liknande sätt, inte så att vi dödar våra barn för att de är annorlunda utan för att vi ”triggas” av vissa saker att agera på ett visst sätt. Skillnaden är att vi lär oss dessa beteenden och är inte medfött som hos kalkonerna.

  • Exempel på triggar:
  • Dyrt = Bra/Bra smak
  • Exklusivt = Bra
  • Lågpris = Dåligt
  • Kupong = Speciellt erbjudande
  • Expert utlåtanden = Sanning (fungerar även med kändisar)

Några exempel från verkliga livet:

Chivas Regal Whiskey är ett klassiskt exempel där ledningen beslutade att höja priset på Whiskeyn en bra bit över konkurrenternas priser och försäljningen gick i taket.

Nästan allt som säljs på TV-Shop eller liknande använder ”experter” för att sälja deras produkter. Förre detta idrottsmän/kvinnor visar hur bra en produkt är för att träna kroppen och att du får en snygg kropp genom att bara använda den. Skulle träningsredskapet se lika attraktivt ut om det var helt vanliga otränade personer som presenterade produkten?

Med kändisar så kan du sälja i stort sätt vad som helst för de representerar exklusivitet för de lever exklusiva och dyra liv. Så då måste det vara extra bra vad det nu än är kändisen säljer. Katty Perry säljer nån ansiktskräm, Eva Longoria säljer L’Oreal mascara, Ryan Reynolds är Boss nya ansikte. 50 cent twittrade upp aktierna i ett bolag han själv är delägare i med 70 miljoner kronor.

Vi kanske inte har lika automatiska beteenden som kalkoner men vi påverkas helt klart av dem.


Vad är bäst 19.90 kr eller 20 kr?

Vissa stör sig på att butiker prisätter produkter med 19.90 kr istället för 20 kr jämt och att de automatisk räknar om priset till 20 kr. Vi räknar nog alla om priset, förutom de matematiskt begåvade och de som har bra minne, för det är lättare att hålla reda på två siffror i huvudet än fyra och vår hjärna gillar genvägar. Om vi dessutom köper flera produkter som kostar xx.90 kr så blir det mycket lättare att hålla reda på siffrorna om man avrundar uppått.

Varför 19.90kr och inte 20kr?

Borde inte företagen tjäna mer om de avrundar uppått och sätter ett dyrare pris? Nej de skulle faktisk förlora pengar för en anledning är att 19.90kr är lägre än 20kr och om vi jämför de två priserna så är det enda logiska att välja 19.90kr.

En annan anledning är att vi läser från vänster till höger och om vi ser 19.90 kr tänker vi omedvetet och försöker att gissa priset:

"1.... 10kr nånting"
"19....19kr nånting...troligen 19.90kr"
"19.9...jo det är nog 19.90kr"
"19.90kr...precis vad jag trodde"

Om vi gissade på 19.90 så är det större sannolikhet att vi köper varan för då känner vi att priset är helt rätt, men om priset hade varit 19.50kr så hade vi tänkt "ok nästan tjugo kr men är det värt det?". Mer om detta i ett annat inlägg.

Om priset varit 20kr tänker vi:

"2.....20kr nånting"
Och bara det första steget är 100% högre mot 10kr vilket gör att vi kommer att vara mer pessimistiska till 20kr än till 19.90kr.



Roys sista dag på jobbet?

Det flesta ansåg nog att Roy Hodgson var den rätta mannen att föra Liverpool tillbaka till toppen. Tyvärr för Roy så har det inte blivit så och det är inte helt och hållet hans fel för laget är inte tillräckligt bra för den absoluta toppen och det har varit kaos i klubben och t.o.m med ägarbyte, så han har inte haft det lätt.

Idag blir nog den tuffast dagen på jobbet för den gode Roy och det kan mycket väl vara hans sista i Liverpool. De möter nämligen Manchester United på bortaplan och efter förra säsongens förlust mot Leeds lär Sir Alex Ferguson ställa upp starkast möjliga lag. Ferguson ångrar som sagt förlusten mot Leeds och enligt honom själv så kommer förmodligen samma trupp som vann över Stoke att spela och förhoppningsvis Rooney, Van der Saar och Rio Ferdinand.

Så möjlig start elva kan bli:
Van der Saar
Refael, Vidic, Ferdinand, Evra
Nani, Fletcher, Gibson, Giggs
Rooney, Berbatov.

Personligen hoppas jag Anderson spelar men vi får se vad Ferguson hittar på men jag tror i vilket fall som helst att United vinner annars så förtjänar Roy att ha kvar jobbet februari ut.

Tidningar:
Aftonbladet, SVD

19 nishade och lite udda sociala nätverk

19. Revelry
Revelry är för de som gillar att sticka, virka, spinna, färga, väva och annat som har med garn och design att göra.

17. Eons.com
Eons.com är ett socialtnätverk för medlemmar av "baby boom" generationen. Enligt webbplatsens grundare är "medlemmarna redo att leva ett underbart, fullt liv, jämfört med endast tänka på att att gå i pension".

16. WeeWorld
Typ Facebook fast med avatars och enbart för tonåringar.

15. Myrl.com
Myrl är ett socialtnätverk där du kan dela med dig av dit virituella liv från ex secondlife, weeworld, entropia mfl.

14. Stardoll
Stardoll är ett community där tjejer kan skapa deras egna pappersdockor och klä dem med accessoarer som går att köpa för riktiga pengar.

13. MyChurch
Socialtnätverk för kristna kyrkor. En medlemskyrka kan skapa ett eget närverk för dess egna församlingsbor och betalar en avgift till MyChurch.

12. Red Karaoke
Gillar du karaoke så är detta stället för dig. Se och betygsätt andras uppträdanden eller lägg upp dina egna karaokeklipp.

11. Respectance.com
Respectance.com är ett socialtnätverk som ger människor möjlighet att hedra livet på nära och kära som avlidit. "Användarna samarbetar för att skapa online minnesmärken, där vänner och familjemedlemmar kan ladda upp bilder och skriva hyllningar."

10. HAMSTERster
Tillskillnad från catster.com (för kattälskare) och dogster.com (hundälskare) så är HAMSTERster.com endast för dem somälskar hamstrar

9. REMcloud
Twitter för drömmare, här postar du vad din senaste dröm handlade om. Drömtrend: arga fåglar, mardrömmar, vinna på lotto, bli jagad och Harry Potter.

8. Floxx (tidigare fitfinder)
Som twitter fast du inläggen handlar enbart om vart attraktiva och snygga personer finns. Förhoppningsvis ser personen ditt inlägg och ni träffas och skaffar barn, typ.

7. aSmallworld
aSmallWorld är ett privat socialt nätverk för medlemmar i samhällets övre skikt. Med fokus på exklusivitet, förbinder gemenskapen förenar de som tillhör samma sociala krets och håller alla andra ute. "Hollywood aspiranter, modeller, finansiärer och mindre europeiska kungligheter har accepterats tillträde till denna virituella värld", skriver New York Times.

6. Spirituall Community
Spirituall Community gör anspråk på att vara ett nätverk för synska, medier och personer intresserade av spiritualism, supernaturalism och det paranormala.

5. Line For Heaven
Line for heaven är för alla som vill komma till himlen och du skaffar "karma" poäng genom att interagera med andra medlemmar. Sajten hävdar att deras "roliga, lättsamma och icke-fientliga miljö" främjar religiös tolerans.

4. Lost Zombies
Lost Lombies är ett socialt nätverk med Zombie tema och målet är att skapa en communitygenererad zombiefilm.

3. Fubar
Fubar är en online pub och happyhour för medlemar över 18 år och du kan skicka virituella drinkar till andra och tjäna "Fubucks", deras virituella pengar.

2. MyFreeImplants
MyFreeimplants för samman (enligt dem själva) kvinnor som vill plastikoperera sig och män som kan betala för det.

1. VampireFreaks
VampireFreaks.com är et online cimmunity för goth- och industrimusik. Medlemmarna kan skapa profiler och gå med i "cults" hängivna åt band, frisyrer m.m


Större och Fetare Säljer

I USA så tror de att allt som är större och fetare är bättre och de betalar gärna mer för det. Det är lysande för företagen för de behöver bara göra allt större och allt ätbart fetare så blir det en hit. Hollywood frun Maria Montezami säger i en Burger King reklam att amerikanare älskar ost och det gör de verkligen. Men det måste vara amerikansk ost och inte något europeiskt skit som brie, gorgonzola, mozzarella eller lagrad ost som prästost som faktiskt smakar någonting annat än fett. De sprutar in ost i allt som går som ex köttbullar och korv och de tillsätter säkert ost i barnmaten också.

Ett av Pizzahaken i mitt område har kanske inspirerats av Domino, som hade på 40% mer ost på pizzorna. Just denna pizza var vidgrig och vi lämnade tillbaka den.



Ny hamburgare:
Gör en hamburgare med fritterad ost som chilicheese och mozzarella sticks, kan bli en hit i USA.

Media:
e24

Fel personer att hoppa på - Vitaepro och SCN

När Aftonbladet först skrev om att Mikael Persbrandt marknadsförde ett bluffpiller tänkte jag "men Stig Strand då? han marknadsför också ett piller som troligen inte funkar alls, varför inte hoppa på Stig Strand också"?. Sagt och gjort Aftonbladet frågar ut Stig Strand också och det är helt rätt men helt fel.

Det är helt rätt att även undersöka Vitaepro om de undersökt SCN och de borde fortsätta med det. Tycker det är sjukt att det är lagligt att sälja preparat som lovar under och som bevisligen inte fungerar, iaf inte på människor. Och dessa preparat marknadsförs med hjälp av kändisar och vi går på det. Om Mikael Persbrandt använder det och tycker att det är bra så måste det fungera så jag köper pillrena. Önskar i ärlighetens namn att jag också kunde sälja något naturmedel för 200kr paketet som inte har någon som helst effekt och som endast kostar några kronor paketet att tillverka.

Det som är helt fel är att hoppa på Stig Strand och försöka få honom att säga att han marknadsför bluffpiller. Jag tror innerligen inte att stig medvetet marknadsför en bluffprodukt och han verkar ju enligt honom själv ta Vitaepro. Är det då fel av honom att marknadsföra en produkt som han själv tror fungerar? Det finns ingen ansiktskräm som syns i tv som fungerar är det då fel av Katy Perry och Andie MacDowell och alla andra kändisar att marknadsföra dem? Nej jag tror att de flesta av oss gladeligen hade smörjt in krossade skalbaggar i ansiktet och sagt att det fugerar super bra om vi fick tillräckligt betalt för det.

Preparat som bevisligen inte fungerar på människor ska inte få säljas överhuvudtaget och de företag som fortsätter att göra det måste kontrolleras och granskas kontinuerligt.


Slutligen så är det är vi konsumenter som måste bli mer kritiska till det som visas i tv och skrivs om i tidningarna. Vi kan helt enkelt inte tro på allt som kändisarna säger utan vi måste fundera på om vi verkligen behöver det som säljs och om produkten verkar för bra för att vara sann så är det bara att googla och se vad andra tycker, det finns alltid någon annan som testat produkten innan.

Snart ryker de tre kungarna

Rutinerade fotbollsmanagers har helt klart längre tid på sig att få ordning på ett lag än mindre rutinerade. Och det är ju inte så konstigt eftersom de har mer rutin och förhoppningsvis större kunskap om fotboll. Men den här rutinen kan ibland vara ett hinder för de kanske kör på som vanligt när de borde testa något nytt.

 

I Liverpool verkar det som att alla går omkring och väntar på något bättre medan Roy Hodgson ser mer och mer pinad ut. Chelsea har haft en del skadeproblem men även de verkar vänta på att något ska hända och ingenting händer. Ancelotti verkar inte alls lika påverkad som Hodgson men kanske borde han vara det.

 

Houllier går enbart på rutin och det finns ingen glöd alls i honom, han vet inte bättre och verkar bara vara i Aston Villa för pengarna. Synd för Villa som har så talangfulla spelare.

 

Tror att som Peter Wennman att Roy Hodgson ryker först för även om han är en bra manager så verkar Liverpool ha för stora problem som han inte kan lösa på kort tid.

 

 


Hur mycket kan ett lag ta i inträde?

I division 4 Västmanland så tog de flesta om inte alla lag 40kr i inträde och det är i dyraste laget. I mindre orter som inte har något lag i de övre divisionerna så kan det vara ok för det finns inga bättre alternativ för att se fotboll om de inte vill åka till en annan ort. I Västerås fanns det 2010 6 stycken lag i div 4 plus att det finns många andra lag och sporter att se på och då är 40kr på tok för högt. För att se VSK Fotboll som spelade i Div 1 norra kostade det 100kr och då fick du ofta se riktigt bra fotboll och några av Sveriges hetaste talanger, det är mer prisvärt.

 

Behövs inträde?

Nej, i mindre orter och i de lägre divisionerna så kan det vara mycket bättre att inte ta något inträde alls. Hur kan då klubben tjäna pengar? Hockeylaget HC Dalen i Norrahammar har (den 30 sep 2010) fått 240 företaget och privatpersoner att gå in med 1500kr var och tack vare det så kan alla gå och se deras hemma matcher gratis. De har ökat intäkterna med 125000kr på att inte ta något inträde! Läs mer på jnytt.se.

 

Enligt vff.se så hade Kungsör ett publiksnitt på 285 pers/match och om de tog 40kr i inträde så fick de in 125400kr förra säsongen och det är inte så dåligt i div 4. IFK Västerås å andra sidan hade ett publiksnitt på 45 personer och fick in 19800kr och det är kasst. Om IFK gjort som HC Dalen och bara fått 40 personer och företag att sponsra med 1500kr så hade de tjänat 3 gånger så mycket som med inträde. Jag kan garantera att fler än 45 personer hade gått och tittat på matcherna då.

 

Klubbar som tar inträde

En klubb som tar inträde ska kolla vad alla andra lag i samma division tar och sänka inträdet eller ge publiken något extra. Eftersom det aldrig går att veta hur många som kommer på matcherna så kan det vara riskabelt att sänka inträdet men om man når ut till tillräckligt många så är det värt det. En sak klubbarna kan göra är att faktiskt fråga vad publiken tycker det är värt att betala. Hur många klubbar har gjort det?

 

De största klubbarna erbjuder underhållning i halvtid och det kanske inte småklubbar alltid kan göra men de kan erbjuda något mer än själva matchen. Ett alternativ är att kaffe eller korv ingår i inträdet för då får publiken mer valuta för pengarna. Om korv ingår i biljetten så köper kanske de en dricka också som de kanske aldrig skulle köpt annars och vips så har klubben tjänat lite mer pengar. Alla kanske inte ens utnyttjar gratis kaffe eller korv och då sparar klubben pangar.

 

Betala det som är värt - Kombination av gratis och inträde

Varför inte låta publiken avgöra vad som är värt att betala efter matchen är spelad? Väldigt många program på Internet är helt gratis tack vare att vissa användare donerar pengar till den eller de som gjort programmet. Unni Drugge gjorde likadant när hon lade ut sin ljudbok på Pirate Bay och fick in 50000kr och det är tydligen mer än vad hon skulle ha fått genom ett förlag. Frisersalongen SomDuVill har gjort likadant och snittpriset blev ungefär detsamma och de som utnyttjade erbjudandet återkom. En restaurang i Belgien låter kunderna bestämma priset på maten och intäkterna har ökat med 17. Så varför skulle det inte fungera för ex en fotbollsklubb?

 

Vilka andra sätt kan en klubb öka intäkterna på utan att höja inträdet?

 

 

 


Imponerande SSK

Sportbladet avslöjar att de planerar att förlänga med Peter Popovic för att de anser att han är framtiden även om laget ligger sist i Elitserien. Kommer inte ihåg när det senast hände inom fotbollen för där ryker de rätt fort. I serie A sparkas det tränare till höger och vänster då många lag har engagerade ägare som kan vara lite speciella. Palermos president Maurizio Zamparini har sedan 1987 kickat 27 olika tränare, 15 st i hans förra klubb Venezia och 8 i Palermo. Detta är såklart extremt beteende men jag undrar om de inte tävlar om vem som kan sparka flest tränare under ett år och inte åka ur Serie A.

Sir Alex Fergusons son Darren fick nyligen sparken av Preston då de låg sist och då anses han vara en av de stora framtidsnamnen. Om han tränat Södertälje SK så hade han kanske fått vara kvar. I Premier League så vill Blackburns och Newcastles ägare inte vara sämre än sina kamrater i Serie A och har båda sparkat sina respektive tränare. Chris Hughton fick 16 matcher på sig i Newcastle och skramlade bara ihop 19 poäng men klubben sa i oktober att de ville omförhandla hans kontrakt men 5 matcher senare så var det bye bye. Hughton var Newcastles åttonde manager på 6 år.

Sam Allardyce fick sparken av Blackburn för att deras Indiska ägare Venky, som nyss köpt klubben, inte ansåg att han passade deras långsiktiga planer. Allardyce ville tydligen inte värva spelare som Venky rekommenderade så de ansäg väl inte att de kunde styra honom. Sam tror själv att någon pratat strunt om honom:

"Having never really met the new owners and had little dialogue, somebody somewhere has obviously said something derogatory to get me out of this job."

Som sagt så är det inte så vanligt att tränare vars lag ligger sist får förlängt kontrakt inom fotbollen och det gäller säkert hockeyn också, så SSK ska han en applåd för det de gör.

Varför de minsta klubbarna förblir små

De som har mest pengar kan lättare investera dem för att växa ytterligare och så är det överallt, de rika blir rikare helt enkelt. Men det är så klart inte omöjligt för en liten klubb att växa sig stor men det tar tid och de flesta gör fel och kastar pengar i sjön.

 

Vad krävs för en klubb ska kunna växa?

 

Förutom spelare så måste en klubb ha kompetenta ledare och ledning för annars går det inte att driva en klubb framgångsrikt. Sedan behöver seniorlagen publik som stöder laget och ger intäkter. Slutligen behöver klubben sponsorer och det är ofta dessa som håller lagen vid liv.

 

Alla småklubbar har problem från dag ett för de har inte alltid duktiga ledare och om de skulle ha det så är det ledningens kunskaper som brister. Om ledningen är skicklig på att driva in pengar så ger de inte tillräckligt med stöd till ledarna eller så lägger de sig i utan att ha kunskap om sporten. En klubb måste ha duktiga ledare och personer som driver klubben.

 

Utan publik så blir det tråkigt att spela och klubben blöder för domare, plan och korv och dricka måste betalas. Om spelarna får ersättning för att spela så är det ännu viktigare med en publik. De flesta klubbar tar inträde och det är inget fel med det men de flesta tar för mycket betalt och skulle tjäna betydligt mer genom att sänka inträdet eller genom att ger mer tillbaka.

 

Det finns två slags sponsorer och den ena stödjer klubben i ur och skur medan den andra bara vill synas och om de inte får vad de vill så byter de lag. Om laget går bra och har en stor publik så gäller det helt enkelt att maximera intäkterna genom att hitta de största sponsorerna samtidigt som de som stödjer laget oavsett måste behållas. Småklubbarna har inte en sådan tur utan de måste jaga sponsorer och oftast så är det fel personer som gör detta och utan att tänka på vad de kan erbjuda sponsorerna.

 

Något att fundera på:

Hur mycket kan ett lag ta i inträde?

Vad kan en klubb erbjuda sponsorer förutom reklamplats?

Är eldsjälar rätt personer att driva föreningar?


Mål för 2011

Gott nytt år! 2011 hoppas jag blir mitt bästa år hittills och jag har några mål som jag vill uppnå under året.

 

  1. Flytta från Västerås till Malmö (regionen)
  2. Påbörja SvFF Bas2
  3. Öka omsättningen i företaget
  4. Minska 10kg i vikt
  5. Lära mig snorkla

 

Om jag uppnår något av målen i god tid innan årets slut så lägger jag till ett nytt mål för annars har man ju inget att sträva mot. Jag har fler mål på min lista men de känner jag inte för att lägga upp här just nu.

 

Malmö

Min sambos familj bor i Malmö och vi har sagt under flera år att vi ska flytta och nu ska det ske.

 

Bas2

Jag påbörjade min tränarkarriär? I IFK Västerås för 2 år sedan och det är väldigt roligt att hålla på med. Målet är att leda ett lag i någon av de högre divisionerna inom 10år, det tar lång tid att gå utbildningarna. Just nu tränar jag inget lag men kanske så löser det sig snart.

 

Öka omsättningen

Vill helt enkelt tjäna mer pengar på företaget så jag kan leva på det.

 

Gå ner i vikt

Jag väger 93kg och det är 15kg för mycket för min längd på 178cm.

 

Snorkla

Det finns en hel värld under vattenytan och jag vill ta en närmare titt på den


RSS 2.0