Ge så skall du få

När jag var och handlade mat idag så kom en äldre utländsk kvinna fram till mig vid bilen och gav mig två tulpaner. Min första tanke var "å vad snällt att ge mig blommor" min andra tanke var "varför ger hon mig blommor för". Innan jag hade kommit på varför hon var så givmild så hade hon lämnat fram en lapp där det stod att hennes son hade dött och att hon behövde pengar. Om hennes 6-åriga son hade dött vet jag inte men jag hade iaf inga lösa pengar så hon fick tillbaka blommorna.

Efter det så kom jag att tänka på att Hare Krishna använt en liknande strategi och de gav vanligtvis bort en bok om Hare Krishna eller det mest kostnadseffektiva gåvan vilket var en blomma. Hare Krishna medlemmar tryckte blommorna i händerna eller fäste i jackan på förbigående personer som såklart inte var beredda på det. När personen/offret talade om att de inte ville ha den så talade Krishna medlemmen om att det var en "gåva" och vägrade att ta tillbaka den. Det som skedde näst var att Krishna medlemmen bad om en gåva till deras församling och just denna metod var oerhört framgångsrik för de fick ofta ”gåvor” tillbaka. Ännu en smart sak som de gjorde var att de snabbt upptäckte att personerna som fått gåvor kastade dem i första bästa papperskorg så en annan medlem stod i närheten och plockade upp gåvorna så de kunde återanvändas. Det är kostnadseffektivt!

 

Flera undersökningar visar att konsumenter är mer villiga att köpa något som de först inte ville ha efter att de accepterat en gåva. Flera spelbolag använder just denna affärsmodell då de erbjuder gratisspel och även om spelarna inte kastar bort gåvorna som för Hare Krishna så spelar de bort pengar så i slutändan så får spelbolagen tillbaka gåvorna.

 

På vilka andra sätt går det att använda detta säljknep?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0