Metataggar och Snippet

Metataggar

 

Det finns två metataggar: Description och Keywords som tidigare hade stor betydelse för att ranka bra i sökmotorerna men idag har de liten till ingen betydelse. Sökmotorerna ändrar kontinuerligt algoritmerna så att det inte ska gå att manipulera sökresultaten allt för mycket vilket mycket lättar att göra tidigare.

Snippet

Metataggen ”description” saknar dock inte betydelse utan är det som visas i resultatlistan tillsammans med ”Titel” när du ex söker på Google och kallas för Snippet. Nedan kan du se vita husets snippet på Google.

 

 

Att tänka på

 

  • Sökord – Markeras med fetstil och lockar till klick
  • Titel – Max 70 tecken med mellanrum
  • Beskrivning – Max 155 tecken med mellanrum

Skriv för hur kunderna söker

Hur du skriver påverkar som sagt inte sökresultatet men det påverkar hur det visas och därför är det viktigt att förstå hur köparna söker. Om du vet vilka sökord som används så markeras de med fetstil och du kan anpassa ”description” och ”titeln” till just de sökorden.

 

Tricket är att texten också ska vara säljande och innehålla den viktigaste informationen, så varje description- och titel-tagg kan ses som en annons.


Sökresultat "Football Equiment"

Nedan kan du se ett ihopklippt sökresultat av "Football equipment" och vilken skillnad lite ansträngning kan göra.



Några exempel



Title:

Titeln är inom gränsen av tillåtna tecken men så tilltalande är den inte. e skulle kunnat ha skrivit något som ex: “Improve your team with Pro-Direct Soccer’s Football Equipment “ istället för bara sökord.

 

Description

Pro-Direct Soccer vill visa att de har allt för fotbollslag så de har packat description-taggen med en massa sökord, som dessutom är för lång 174 tecken. Hade de skrivit “We have” istället för “Visit Pro Direct Soccer for” så hade de sparat 20 tecken.

Anacondasports




Så här kan det se ut om man inte har skrivit något själv i description-taggen för då klipper Google ihop text från hemsidan och det ser absolut inte snyggt ut. De har dock packat in 1925 tecken i metataggen keywords med massor av produktnamn och meningar som dessa flera gånger om “Click here to go back to the Football main page” och (Call 1-800-327-0074 ext. 221 to order). De skulle sälja klart mer om de läste på lite.

The Soccer Store




Det här är det bästa exemplet av en väl genomtänkt snippet och skulle inte du hellre köpa av dessa än Anaconda Sports? Description taggen är välskriven och det går lätt att se vad de erbjuder och satsar på.

I vanliga fall så är det bättre att skriva företagsnamnet efter nyckelorden eller inte alls men det beror också på om namnet är viktigare än sökorden. Titeln till startsidan ska såklart innehålla företagsnamnet men produktsidor kan vara annorlunda.

Hur du ändrar Titel och Description

Om du använder WordPress så är det bussenkelt att ändra Titel och Description med ett SEO plugin som Yoast WordPress SEO. Du kan t.o.m se hur snippeten kommer att se ut när man söker på vissa sökord. Du kan läsa mer och ladda ner tillägget här


Impression Management

Impression management handlar om vår vilja att presentera en viss image (bild) utav oss själva, både till en extern publik (andra människor) och till en intern publik (oss själva). I olika mån förvaltar vi alla ständigt vår presentation av oss själva oavsett om vi vill imponera, skrämma, eller verka hjälplösa, så är vi sociala djur som uppträder inför en publik.

 

Upprätthålla vår Image

Vi arbetar på att förvalta imagen som vi har skapat. Urskuldar, rättfärdigar, eller ber om ursäkt när det behövs för att verifiera den. När vi befinner oss i familjära situationer fortsätter vi att skapa bilden utan någon medveten ansträngning. Men när vi befinner oss i situationer som vi inte är så bekanta med, t.ex. ett viktigt möte, en situation där vi vill imponera på andra eller tillsammans med någon som vi är romantiskt intresserad av, så är vi väldigt medvetna om imagen som vi försöker skapa av oss själva. Exempelvis när vi ska få vår bild tagen, kan vi stå framför spegeln och öva kroppsställningar, allt för att förmedla den önskade imagen.

 

Social Anpassning

Vissa personer är ständigt medvetna på deras framställning av bilden av sig själva, det är deras livsstil. De övervakar ständigt deras eget beteende och noterar hur andra reagerar på det, sen justerar de sitt beteende för att uppnå det önskvärda resultatet. Dessa personer kan liknas vid sociala kameleonter, de justerar sitt beteende i respons till externa situationer. Men genom att de har harmoniserat sitt beteende till situationen, är det större sannolikhet att de ansluter sig till åsikter som de inte håller med om. Genom att de är medvetna om andra är det mindre sannolikt att de handlar efter sina egna åsikter och attityder. För dessa fyller detta en funktion, social anpassning. Det hjälper dem att anpassa sig vid t.ex. nya jobb, roller eller relationer.

Dessa personer ligger i den ena änden av det extrema och i den andra änden hittar man de personer som inte bryr sig det minsta vad andra tycker. Dessa är internt guidade och därför är det troligare att de säger och beter sig efter vad de tycker och känner. De kommer att säga sin åsikt oavsett vad deras publik kan tänkas ha för åsikter eller hur de kommer att reagera. De flesta av oss hamnar någonstans mittemellan dessa två extremer, mittemellan bedragaren och den envist okänslige.

Falsk Ödmjukhet och Sociala Färdigheter

Att presentera sig själv på sätt som skapar ett önskvärt intryck är en svår balansgång. Personer vill bli sedda som kunniga men samtidigt som ödmjuka och ärliga. Ödmjukhet skapar ett bra intryck medan oönskat skryt skapar ett dåligt intryck. Därav fenomenet falsk ödmjukhet: Oftast visar vi offentligt upp en sämre självkänsla än vad vi egentligen känner. Men när vi uppenbarligen har gjort extremt bra, falska avsäganden (”så säger vi, ja det var bra men det var ingen stor grej”) kan uppfattas som simulerad ödmjukhet. Att göra ett bra intryck, ödmjuk men även kunnig, kräver sociala färdigheter.

Som sociala varelser, justerar vi våra ord och våra handlingar för att passa vår publik. Till olika grader så övervakar vi oss själva, vi noterar vårt uppträdande och justerar det för att uppnå det intrycket vi vill åt. Detta beteende förklarar falsk ödmjukhet, där man talar ner sig själv, berömmer framtida konkurrenter, eller offentligt kreditera andra när man privat krediterar sig själv.


Frälsarens uppståndelse

Ola Wennström, Ola Andersson och Erik Niva var helt lyriska över Rooneys mål och de pratade om Jesus uppståndelse, vakuum toaletter, symboler och hur viktigt målet var för Rooney. Det är det klart snyggast målet jag sett den här säsongen och man ser verkligen att det inte är någon slump utan hur han verkligen tänker göra en cykelspark i god tid innan han får bollen.



szólj hozzá: Mu2-1MaC

"Rit" Ola sa en intressant sak om idrottspsykologi, om man slår en dålig passning eller mysslyckas med nått så ska man göra nästa sak enkelt för att lyfta upp sig själv. Kolla in Rooneys tillbaka pass innan målet, ca 24 sek in i klipppet, så borde han gjort något enklare än en cykelspar. Tror att han träffar sitt eget knä med passningen så man kan lätt säga att det bara finns en Wyne Rooney och att frälsaren har uppstått igen.

Att svara på e-post

Jag har väldigt mycket e-post kontakt med mina kunder och tycker det är viktigt att svara snabbt och ge tydliga svar, oavsett vad frågan gäller. Under mina år så har jag skickat 100-tals frågor, vissa dummare än andra, till företag och ytterst få delar min e-post policy och de flesta svarar inte alls. Att inte svara på ett mail kan vara en missad affärsmöjlighet men alla mail leder såklart inte till köp utan många är enbart förfrågningar av nyfikna personer som vill kolla priser eller fråga vad som exakt ingår i tjänsten. Om man svarar uttömmande på alla förfrågningar så slösar du säkert bort en hel del tid på något som inte kommer leda någonstans men om man ger svar och visar lite engagemang så kan det kanske leda till andra affärer senare. Det kanske inte blir just den här personen som köper man kanske någon som han eller hon tipsat om oss.

 

Aldrig otrevliga men ibland förvirrande

Jag har dock aldrig blivit otrevligt bemött av något företag jag e-postat till utan det är mest bra/ok svar eller ingenting alls. Vissa svarar på frågor som man inte ens ställt och det kan ibland krävas flera mail innan man får svar på det man först frågade. Jag föredrar dock dessa företag framför de som inte svarar alls för de har iaf engagerat sig.

 

Kan det vara lönsamt att vara elak?

Tidigare så kunde det vara lönsamt att var otrevlig för de som behandlats illa skrev om det på bloggar och forum och länkade till företaget som steg i rankingen hos Google och andra. Du kan läsa mer om det i den här artikeln och Google och andra sökmotorer ska ha ändrat algortimen så det ska inte vara så lönsamt längre. Tänker iaf inte testa om det stämmer eller inte.

 

Hur snabbt ska man svara på e-post?

Läste en undersökning för ett tag sedan, som jag tyvärr inte hittar igen, som visade på att snabba svar ledde till mer affärer. Om du svarar inom samma arbetsdag så är det mycket större sannolikhet att det leder till en affär än om du svarar efter 48 timmar. Om du svarar inom 20-30 minuter så ökade sannolikheten ytterligare men det är såklart inte alltid möjligt att svara så snabbt för tekniken kan ställa till det och fördröja mailet i flera timmar. Som regel bör man svara inom 24 timmar och helst inom samma arbetsdag.


Otydlig Rea

När jag och min sambo var nere på stan senast så såg vi några reaskyltar som inte var så tydliga som jag personligen hade velat se dem. Butiksägarna vill ju såklart locka in oss i butikerna för även om reavarorna kanske inte passar vår smak så kanske något av deras ordinarie sortiment gör det. Men om det går att missförstå reaerbjudandet så kan det få motsatt effekt.

När vi först såg skylten tänkte vi att det var halva reapriset för det är slutrea nu och vi hade sett flera andra butiker som just hade halva reapriset eller liknande. Men vi hade missat "ord" så rean var inte så bra som vi först trodde utan endast 50% vilket är en vanlig rea i mina ögon.

Vi såg några andra exempel so var ännu värre men vi tod inte några kort på dem så det får bli till nästa gång.


RSS 2.0