Behöver alla företag ha en företagslogga?

Det korta svaret är att nej alla företag behöver inte en företagslogga men företag som har konkurrens behöver det för att särskilja sig mot konkurrenterna.

 

En eller ett par kunder

Om du har en enskild firma och endast har en kund, ex din förra arbetsgivare, så har du inget större behov av en logga. Du har inte heller något behov om du inte tänkt göra någon form av marknadsföring, förutom att sätta upp lappar på ICA.

 

Konkurrens

Ju hårdare konkurrens desto viktigare är det att särskilja sig från mängden och kunderna måste lätt känna igen företaget. Tänk dig Coca Cola utan sin logotyp? Det skulle inte funkat så bra. Nu är inte vi vanliga döda på den nivån och definitivt inte nystartade företag men vi vill ju nå dit, iaf en bit på vägen. Så om vi kollar på jättarna så har de alla en företagslogga som de satsat miljoner på sina företagsloggor för att visa för omvärlden och de förnyar den med jämna mellanrum för att inte bli föråldrade och ”ute”. Du har säkert sätt ett antal loggor som sätt riktigt gamla ut och då inte på ett snyggt sätt utan de kändes nya för 20-30 år sedan.

Företagsloggan behöver synas

Så ditt företag behöver en företagslogga som särskiljer det från mängden och den måste passa din verksamhet och bransch. Låt säga att du har ett byggföretag som heter Stockholm Construction. Du såg säkert en hel del logotyper framför dig så fort du läst byggföretag heller hur? Låt oss nu säga att den är rosa. Hmm kanske lite fel färg för ett byggföretag och även om det skulle kunna fungera så är det att utmana ödet. Om man även lägger till lite krusiduller i logotypen så kommer nog ingen att tro att företagsloggan är för ett byggföretag och ingen kommer att anlita dig. Det bästa är alltså att sticka ut men samtidigt passa in.


RSS 2.0