Impression Management

Impression management handlar om vår vilja att presentera en viss image (bild) utav oss själva, både till en extern publik (andra människor) och till en intern publik (oss själva). I olika mån förvaltar vi alla ständigt vår presentation av oss själva oavsett om vi vill imponera, skrämma, eller verka hjälplösa, så är vi sociala djur som uppträder inför en publik.

 

Upprätthålla vår Image

Vi arbetar på att förvalta imagen som vi har skapat. Urskuldar, rättfärdigar, eller ber om ursäkt när det behövs för att verifiera den. När vi befinner oss i familjära situationer fortsätter vi att skapa bilden utan någon medveten ansträngning. Men när vi befinner oss i situationer som vi inte är så bekanta med, t.ex. ett viktigt möte, en situation där vi vill imponera på andra eller tillsammans med någon som vi är romantiskt intresserad av, så är vi väldigt medvetna om imagen som vi försöker skapa av oss själva. Exempelvis när vi ska få vår bild tagen, kan vi stå framför spegeln och öva kroppsställningar, allt för att förmedla den önskade imagen.

 

Social Anpassning

Vissa personer är ständigt medvetna på deras framställning av bilden av sig själva, det är deras livsstil. De övervakar ständigt deras eget beteende och noterar hur andra reagerar på det, sen justerar de sitt beteende för att uppnå det önskvärda resultatet. Dessa personer kan liknas vid sociala kameleonter, de justerar sitt beteende i respons till externa situationer. Men genom att de har harmoniserat sitt beteende till situationen, är det större sannolikhet att de ansluter sig till åsikter som de inte håller med om. Genom att de är medvetna om andra är det mindre sannolikt att de handlar efter sina egna åsikter och attityder. För dessa fyller detta en funktion, social anpassning. Det hjälper dem att anpassa sig vid t.ex. nya jobb, roller eller relationer.

Dessa personer ligger i den ena änden av det extrema och i den andra änden hittar man de personer som inte bryr sig det minsta vad andra tycker. Dessa är internt guidade och därför är det troligare att de säger och beter sig efter vad de tycker och känner. De kommer att säga sin åsikt oavsett vad deras publik kan tänkas ha för åsikter eller hur de kommer att reagera. De flesta av oss hamnar någonstans mittemellan dessa två extremer, mittemellan bedragaren och den envist okänslige.

Falsk Ödmjukhet och Sociala Färdigheter

Att presentera sig själv på sätt som skapar ett önskvärt intryck är en svår balansgång. Personer vill bli sedda som kunniga men samtidigt som ödmjuka och ärliga. Ödmjukhet skapar ett bra intryck medan oönskat skryt skapar ett dåligt intryck. Därav fenomenet falsk ödmjukhet: Oftast visar vi offentligt upp en sämre självkänsla än vad vi egentligen känner. Men när vi uppenbarligen har gjort extremt bra, falska avsäganden (”så säger vi, ja det var bra men det var ingen stor grej”) kan uppfattas som simulerad ödmjukhet. Att göra ett bra intryck, ödmjuk men även kunnig, kräver sociala färdigheter.

Som sociala varelser, justerar vi våra ord och våra handlingar för att passa vår publik. Till olika grader så övervakar vi oss själva, vi noterar vårt uppträdande och justerar det för att uppnå det intrycket vi vill åt. Detta beteende förklarar falsk ödmjukhet, där man talar ner sig själv, berömmer framtida konkurrenter, eller offentligt kreditera andra när man privat krediterar sig själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0