Att svara på e-post

Jag har väldigt mycket e-post kontakt med mina kunder och tycker det är viktigt att svara snabbt och ge tydliga svar, oavsett vad frågan gäller. Under mina år så har jag skickat 100-tals frågor, vissa dummare än andra, till företag och ytterst få delar min e-post policy och de flesta svarar inte alls. Att inte svara på ett mail kan vara en missad affärsmöjlighet men alla mail leder såklart inte till köp utan många är enbart förfrågningar av nyfikna personer som vill kolla priser eller fråga vad som exakt ingår i tjänsten. Om man svarar uttömmande på alla förfrågningar så slösar du säkert bort en hel del tid på något som inte kommer leda någonstans men om man ger svar och visar lite engagemang så kan det kanske leda till andra affärer senare. Det kanske inte blir just den här personen som köper man kanske någon som han eller hon tipsat om oss.

 

Aldrig otrevliga men ibland förvirrande

Jag har dock aldrig blivit otrevligt bemött av något företag jag e-postat till utan det är mest bra/ok svar eller ingenting alls. Vissa svarar på frågor som man inte ens ställt och det kan ibland krävas flera mail innan man får svar på det man först frågade. Jag föredrar dock dessa företag framför de som inte svarar alls för de har iaf engagerat sig.

 

Kan det vara lönsamt att vara elak?

Tidigare så kunde det vara lönsamt att var otrevlig för de som behandlats illa skrev om det på bloggar och forum och länkade till företaget som steg i rankingen hos Google och andra. Du kan läsa mer om det i den här artikeln och Google och andra sökmotorer ska ha ändrat algortimen så det ska inte vara så lönsamt längre. Tänker iaf inte testa om det stämmer eller inte.

 

Hur snabbt ska man svara på e-post?

Läste en undersökning för ett tag sedan, som jag tyvärr inte hittar igen, som visade på att snabba svar ledde till mer affärer. Om du svarar inom samma arbetsdag så är det mycket större sannolikhet att det leder till en affär än om du svarar efter 48 timmar. Om du svarar inom 20-30 minuter så ökade sannolikheten ytterligare men det är såklart inte alltid möjligt att svara så snabbt för tekniken kan ställa till det och fördröja mailet i flera timmar. Som regel bör man svara inom 24 timmar och helst inom samma arbetsdag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0